Collegereeks ‘Participatie en kwalitatief onderzoek met kinderen en jongeren’ start voor de 4e keer
17-10-2017 Sinds 2014 verzorgt Stichting Alexander in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam een collegereeks aan de UvA, het vak ‘Participatie en kwalitatief onderzoek met kinderen en jongeren’ (minor Kinderrechten en jeugdzorg). In november 2017 starten we de 4e reeks. In dit vak komen theorieën met betrekking tot de positie van kinderen en jongeren in jeugdonderzoek aan de orde. Er wordt onder andere ingegaan op de wijze waarop kinderen en jeugdigen in het huidige jeugdonderzoek betrokken worden, de ethische implicaties van het betrekken van kinderen en jongeren, de verschillende kwalitatieve en participatieve onderzoeksmethoden waarin het perspectief van kinderen en jongeren centraal staat, en de uitdagingen die komen kijken bij participatief en kwalitatief jeugdonderzoek. Het veel gebruikte handboek Kinderen en jongeren actief in wetenschappelijk onderzoek. Ethiek, methoden en resultaten van onderzoek met en door jeugd (Dedding, C., Jurrius, K., Moonen, X. & Rutjes, L. (Eds.), 2013) is hierbij de onderlegger.
‘Kinderen en jongeren actief in wetenschappelijk onderzoek’ is een bachelor keuzevak. Het is een vak waarin theorieën met betrekking tot de positie van kinderen en jongeren in jeugdonderzoek aan de orde komen. In de colleges zal ook worden ingegaan op de wijze waarop kinderen en jongeren in het huidige jeugdonderzoek worden betrokken. Studenten leren een onderbouwde afweging te maken over de wijze waarop zij kinderen en jongeren een plek willen en kunnen geven in hun onderzoek. Vervolgens worden ethische implicaties van het betrekken van kinderen en jongeren in onderzoek besproken, gaan we in op verschillende participatieve onderzoeksmethoden waarin het perspectief van kinderen en jongeren centraal staat – van respondent tot mede-onderzoeker – en komen resultaten en kwaliteitsvraagstukken aan bod.
Dit keuzevak is relevant voor studenten die geïnteresseerd zijn in jeugdonderzoek en nadenken over de positie die kinderen en jongeren in het onderzoek innemen.
Een aanmerkelijk aantal afgestudeerden vindt als academisch gevormde professional werk in het onderwijs, de jeugdzorg, de gezondheidszorg of het landelijk/gemeentelijk jeugdbeleid, waar (het uitvoeren van of het beoordelen van de resultaten van) participatief onderzoek aan de orde kan zijn. Naast een algemeen academisch niveau wordt hierbij dan specifieke kennis van het verantwoord uitvoeren van onderzoek met kinderen en jongeren en van de wijze waarop je dit onderzoek opzet als bekend verondersteld.
Dit keuzevak biedt de student de gelegenheid om kennis te maken met het denken over de positie van kinderen en jongeren in onderzoek en biedt de studenten handvatten om keuzes te maken in de opzet van eigen, of de beoordeling van uitgevoerd, jeugdonderzoek.
Voor meer informatie over de collegereeks, neem contact op met Mijntje ten Brummelaar via brummelaar@st-alexander.nl.Â