menu
  • Home
  • Expertise
    • Participatief onderzoek
    • Methodieken
    • Trainen en coachen
    • Implementeren
    • Processen begeleiden
  • Thema’s
    • Participatie op wijk- en buurtniveau
    • Armoede
    • Kwetsbare jeugd
  • Publicaties
    • Onderwerpen
      • Armoede
      • Jeugdhulp
      • Kindermishandeling
      • Kwetsbare jeugd
      • Lokaal beleid
      • Onderwijs
    • Vormen
      • Artikelen in tijdschrift
      • Boeken
      • Brochures
      • DVD
      • Handleidingen
      • Rapportages
      • Overige
  • Projecten
    • Maatschappelijke Ervaringstijd (MET)
    • Jarabee – participatieve werkpraktijk
    • Versterken van participatie in Rotterdamse gebieden
    • Jeugdplatform Amsterdam
    • Evaluatie Jeugdwet
    • Quality for children (Q4C)
    • Cliënttevredenheids- en ervaringstoetsen
    • Overige projecten
      • Algemeen
      • Armoede
      • Implementeren
      • Jeugdhulp
      • Kwetsbare jeugd
      • Lokaal beleid
      • Methodieken
      • Onderwijs
      • Participatief onderzoek
      • Processen begeleiden
      • Trainen en coachen
  • Opdrachtgevers
  • Organisatie
    • Bestuur
    • Medewerkers
    • Vacatures
    • Samenwerkingspartners

 GrootBritannie SUMMARY

  • Alexander Foundation
  • Organization
  • Our expertise
  • Participatory Action Research
  • Methods and instruments
  • Coaching and Training

    • Nieuws
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contact
  • Vuistregels

    Stichting Alexander bestaat 25 jaar. Daarom verschijnt er een bijzondere reeks vuistregels. Bekijk ze allemaal.
  • We zijn altijd in voor een goed gesprek en zinvolle opdrachten.

    Leo Rutjes – directeur
    T 020-6263929
    of info@st-alexander.nl

  • Projectsites:

    Shadow
    Slider
  • previous arrow
    next arrow
    Slider
  • Vuistregel 7:  Participatie is meer dan het geven van je mening

    In het gemeentelijk jeugdbeleid worden beslissingen genomen die gevolgen hebben voor de leefomgeving van kinderen en jongeren. Om ervoor te zorgen dat het jeugdbeleid zo goed mogelijk aansluit bij wat jeugdigen nodig hebben om gezond en veilig op te groeien, is het belangrijk om hen daar zelf bij te betrekken. Hen dus echt in het proces van ontwikkeling en/of aanscherping van het jeugdbeleid te laten meedenken. Participatie is echter meer dan alleen het geven van je mening. In de buurt- en wijkprojecten die Stichting Alexander de afgelopen 25 jaar heeft uitgevoerd, was daar altijd bijzondere aandacht voor. Het is belangrijk dat er daadwerkelijk naar jeugdigen geluisterd wordt en dat er met hun mening aan de slag wordt gegaan.

    We delen graag een aantal lessen én bijbehorende tips die we hebben opgedaan en die helpen bij het omzetten van alleen het geven van je mening naar daadwerkelijke actie en invloed:

      • Draagvlak is essentieel
        Draagvlak op verschillende niveaus – van opdrachtgever, tot stakeholders én de doelgroep zelf – is erg belangrijk als je wil dat resultaten leiden tot actie. De doelgroep moet het zinvol vinden om hun mening te geven en de opdrachtgever moet het zinvol vinden om naar de doelgroep te luisteren én daar actie op te ondernemen. Betrek ook jeugdprofessionals en ouders, zij zijn tenslotte degenen die ook aan de slag moeten met de uitkomsten. Maak daarom vanaf het begin duidelijke afspraken over doelen, plannen en ideeën, ook voor de toekomst. En let op: draagvlak wordt niet verkregen door een eenmalige activiteit, maar vraagt voortdurend om aandacht en dialoog!
      • Heb vanaf het begin aandacht voor implementatie van resultaten
        Maak vanaf het begin duidelijke afspraken over het traject ná het onderzoek. Bespreek bijvoorbeeld hoe de opdrachtgever aan de slag gaat met de resultaten. Hoe gaan ze dat aanpakken en wat is daar voor nodig? En wie is daarvoor verantwoordelijk? Zorg voor het besef dat men er met alleen onderzoek en het consulteren van jeugdigen niet is. Eigenlijk begint het échte werk daarna pas: actie en verandering.
      • Mensen samenbrengen leidt tot acties
        Een manier om mensen in beweging (= actie) te krijgen is om mensen samen te brengen die elkaar anders niet snel zouden tegenkomen en hen te stimuleren met elkaar in dialoog te gaan. Je leert dingen van elkaar, het inspireert, het motiveert en het versterkt eigenaarschap over de uitkomsten van een onderzoek. In buurt- en wijkprojecten doen we dit vaak door middel van dialoogsessies of een kinderconferentie.
      • Actie en verandering vergt geduld
        Input op jeugdbeleid kan vaak niet van de ene op de andere dag worden overgenomen en aangepakt. Zorg daarom gedurende het onderzoek dat je doet – zowel bij jongeren als stakeholders – aan verwachtingsmanagement. Ga op zoek naar ‘low hanging fruits’ die je op korte termijn kan waarmaken, maar maak ook duidelijk dat sommige dingen, de ‘high hanging fruits’, langer de tijd nodig hebben of misschien niet altijd (meteen) gaan.

     

    Wil je meer lezen over de buurt- en wijkprojecten van Stichting Alexander? Neem dan contact met ons op of kijk in onze nieuwsberichtenoverzicht.

    Participatie is meer dan het geven van je mening

    • Nieuws
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contact

     GrootBritannie SUMMARY

    • Alexander Foundation
    • Organization
    • Our expertise
    • Participatory Action Research
    • Methods and instruments
    • Coaching and Training

    • Nieuws
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contact
  • Vuistregels

    Stichting Alexander bestaat 25 jaar. Daarom verschijnt er een bijzondere reeks vuistregels. Bekijk ze allemaal.
  • We zijn altijd in voor een goed gesprek en zinvolle opdrachten.

    Leo Rutjes – directeur
    T 020-6263929
    of info@st-alexander.nl

  • Projectsites:

    Shadow
    Slider
    • Expertise
    • Participatief onderzoek
    • Methodieken
    • Trainen en coachen
    • Implementeren
    • Processen begeleiden
    • Thema’s
    • Participatie op wijk- en buurtniveau
    • Armoede
    • Kwetsbare jeugd
    • Projecten
    • Evaluatie Jeugdwet
    • Versterken van participatie in Rotterdamse gebieden
    • Quality for children (Q4C)
    • Jeugdplatform Amsterdam
    • Projecten
    • Maatschappelijke Ervaringstijd (MET)
    • Jarabee – participatieve werkpraktijk
    • Cliënttevredenheids- en ervaringstoetsen
    • Overige projecten
    • Opdrachtgevers
    • Organisatie
    • Bestuur
    • Medewerkers
    • Vacatures
    • © 2015
    Back to top